برنامه نویسی و طراحی وب سایت

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

با برنامه نویسی و  طراحی وب سایت شما در سطح اینترنت میتوانید کسب و کار سنتی خودتان را رونق دهید داشتن یک وب سایت و بهینه سازی آن ( سئو سایت ) دارای فواید بسیاری است که به صورت مختصر به بیان آن میپردازم از جمله این فواید در دسترس بودن به صورت 24 ساعت در شبانه روزی میباشد، کاهش هزینه ها از نظر مصرف آب و گاز و برق ، جلوگیری از اتلاف زمان برای پاسخگویی به مشتری و آنلاین بودن ، داشتن یک بازاریابی قوی بدلیل اینکه مشتریان شما میتوانند تمامی محصولات و خدمات شما را بصورت کامل رصد کنند و عملا نمایشگاه بین المللی محصولات شما با کمترین هزینه همیشه برپاست ، بدون اینکه قبض آب ، برق ، مالیات و … داشته باشید. شرکت سیماگر یک شرکت معتبر طراحی سایت و تولید کننده استارت آپ با سابقه درخشان است که مشاورین ما برای مشاوره به سوالات و استعلام قیمت های درخواستی شما آماده است.

shape main-pic

فروش

021 79942

تلفن شرکت

021 2222 1223

تلفن همراه

0912 144 23 55

خدمات ما

برای بسیاری از افراد این پرسش وجود دارد که چگونه می‌توانند برنامه‌نویس وب شوند و باید برنامه‌نویسی وب را از کجا شروع کنند.

در این مطلب از مجله سیماگر، تلاش کرده‌ایم تا پاسخ‌هایی مناسب به سئو الاتی از این دست بدهیم.

سؤال بالا، سوالی است که اکثر افراد هنگام شروع به یادگیری مباحث برنامه نویسی وب، با آن مواجه می‌شوند.

اما به راستی، اگر بخواهیم برنامه‌نویسی وب را آغاز کنیم، باید از چه زبانی شروع کنیم؟ چه نکاتی باید رعایت شوند؟ ابتدا نیاز است تا چند مفهوم کاربردی را در زمینه برنامه نویسی وب، بررسی کنیم.

در کل 2 نوع وب‌سایت داریم، وب‌سایت های استاتیک یا ایستا و وب‌سایت‌های داینامیک یا پویا.

وبسایت‌های ایستا یا استاتیک، به وبسایت‌هایی گفته می‌شود که محتوا ثابت است و به منظور اضافه کردن محتوای جدید، می‌باست مجدداً کدنویسی کرد.

مثلاً شما یک وب‌سایت با 5 صفحه دارید و به منظور اضافه کردن صحفه جدید، باید مجدداً کدنویسی کنید و سایر صفحات را نیز به منظور دسترسی به این صفحه ویرایش کرده و پیوند به این صفحه جدید را ایجاد کنید.

به چنین وب‌سایت‌هایی، وب‌سایت ایستا گفته می‌شود.

وب‌سایت‌های پویا، در مقابل وب‌سایت‌های ایستا قرار دارند و کار با این نوع وب‌سایت‌ها، به مراتب آسان‌تر و همین‌طور بهتر است.

در وب‌سایت‌های پویا، شما یک بار کدنویسی هسته را انجام می‌دهید و سپس با آسانی می‌توانید مطالب را منتشر کنید.

به طور مثال اگر با سرویس‌های بلاگ‌دهی کار کرده و آشنایی داشته باشید، می‌توانید سایتی طراحی کنید که با استفاده از پنل مدیریت، داده‌ها را دریافت کرده و به صورت پویا در سایت نمایش دهد و در صورت انتشار مطلب و محتوای جدید، احتیاجی به کدنویسی نباشد.

HTML که سرواژه عبارت Hypertext Markup Language است، یک زبان نشانه‌گذاری محسوب می‌شود که به منظور ایجاد ساختار و  قالب صفحه وب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به کمک HTML می‌توانید مشخص کنید که در صفحه وب خود چند بخش دارید و محتوای هر بخش را مشخص کنید.

زبان HTML، جزء لاینفک برنامه‌نویسی وب است و شما هر سایتی که بخواهید طراحی کنید، به هر زبانی که باشد می‌بایست با استفاده از HTML ساختار اولیه سایت خود را آماده کرده و سپس با استفاده از سایر زبان‌ها، کدنویسی دیگر بخش‌ها را انجام دهید.

به طور مثال می‌خواهید مشخص کنید که سایت شما 4 قسمت با عناوین سربرگ، ستون کناری، کادر محتوا و پاصفحه داشته باشد.

می بایست در ابتدای کار با استفاده از HTML این قسمت را ایجاد و تعریف کنید و سپس با استفاده از سایر زبان‌ها، کد‌نویسی‌های دیگر بخش‌ها را انجام دهید.

هنگامی که زبان HTML ارائه شده، صرفاً به منظور نمایش متن و عکس ارائه شده بود و انتظار نمی‌رفت تا سایت‌های کنونی را بتوان با آن طراحی کرد.

همان‌طور که گفتیم، زبان HTML صرفاً ساختار سایت را طراحی می‌کند.

یعنی شما فقط می‌توانید مشخص کنید که سایت‌تان چه اسکلتی دارد؛ اما نمی‌توانید مشخص کنید که این اسکلت‌بندی، به چه شکلی باشد.

به منظور بهبود سایت‌های طراحی شده و همین طور شکل‌دهی به وب‌سایت‌ها و رفع نواقص زبان HMTL، زبان CSS ارائه شد.

CSS که مخفف Cascade Style Sheets است، یکی دیگر از زبان‌های نشانه‌گذاری تحت وب است که به کاربر این امکان را می‌دهد تا مشخص کند که در صفحه وب طراحی شده، هر کدام از اجزای سایت، چه شکل و ابعادی داشته باشند.

در واقع زبان CSS به منظور تکمیل طراحی رابط کاربری وب‌سایت ارائه شده است.

بعد از ارائه زبان‌های HTML و CSS، نیاز شدیدی به یک زبان احساس می‌شد تا به کاربر این امکان را بدهد که بتواند در سمت کاربر بازدید کننده، برنامه‌نویسی خاصی انجام دهد.

زبان HTML صرفاً به منظور طراحی ساختار سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما به منظور انجام برخی امور، مانند اعتبارسنجی فرم‌ها، برقراری ارتباط با سرور و انجام برخی امور سمت کاربر و مواردی از این دست، زبان HTML قدرت کافی را ندارد.

به منظور برطرف کردن این مشکل، در سال 1995، زبان برنامه‌نویسی livescript که بعدها به جاوا اسکریپت تغییر نام داد، ارائه گردید.

متأسفانه اشتباهی که بیشتر کاربران می‌کنند، این است که این زبان برنامه نویسی را با جاوا اشتباه می‌گیرند و  این برداشت را دارند که این زبان، از مشتقات زبان جاوا است.

در صورتی که این‌طور نیست.

به کمک زبان جاوا اسکریپت شما می‌توانید در وب‌سایت خود، بر روی قسمت‌های دیگر وب‌سایت کنترل داشته و عملکرد بخش‌های مختلف وب‌سایت را کنترل کرده و یا حالات و شرایط خاصی را پیاده‌سازی کنید.

در کنار اهمیتی که جاوا اسکریپت دارد، کتابخانه‌های آن نیز بسیار مهم هستند.

تکنولوژی Ajax نیز بر پایه جاوا اسکریپت پیاده سازی شده است.

همچنین، جاوا اسکریپت دارای کتابخانه‌هایی است که هر کدام می‌توانند در قسمت‌های مختلفی، کاربرد داشته باشند به طور مثال jQuery و یا AngularJS هر کدام پلتفرم های کاملی برای طراحی صفحه‌های وب محسوب می‌شوند.

jQuery یکی از کتابخانه‌های جاوا اسکریپت است که به منظور تسهیل کدنویسی به زبان جاوا اسکریپت، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در جاوا اسکریپت به منظور انجام برخی امور، نیاز بود تا حجم بالایی از کدها نوشته و پیاده سازی شود.

این کار علاوه بر اینکه حجم صفحات را بالا می برد، باعث افزایش زمان کدنویسی نیز می‌شد و مشکلاتی فراوانی را در بر داشت.

در jQuery یک سری از این مباحث کدنویسی شده و آماده هستند و به منظور دسترسی به این قطعه کدها و انجام آن امور، به جای نوشتن حجم بالای کدهای جاوا اسکریپت، کافیست تا با استفاده از قوانین و قواعد تعیین شده برای jQuery، همان کار را با چند خط کد انجام دهید.

این کار مزایای زیادی دارد که از مهمترین آن‌ها، صرفه جویی در زمان است.

در کنار تمام این مزایا، jQuery شامل لیست کاملی از توابع مربوط به کارهای گرافیکی است و به شما این امکان را می‌دهد تا جلوه‌های زیبایی را در وبسایت خود پیاده سازی کنید.

نکته: اگر شما با استفاده از زبان‌های معرفی شده در بالا، سایتی را طراحی کنید، سایت شما سایتی ایستا خواهد بود که محتوا و تمامی صفحات آن ثابت هستند و اگر بخواهید صفحه‌ای جدید و یا بخش جدید به صفحات اضافه کنید، می‌بایست کدنویسی تمام صفحات را تغییر دهید.

در ادامه زبان‌های برنامه‌نویسی مناسب برای طراحی سایت‌های پویا را معرفی می‌کنیم؛ اما قبل از بررسی توضیحات سایت‌ها پویا، اجازه دهید تا کمی در مورد لایه‌های برنامه‌نویسی صحبت کنیم.

می‌توان گفت که برنامه‌نویسی در دو لایه کلی انجام می‌شود.

لایه فِرانت اِند (Front-End) که برنامه‌نویسی انجام شده در این بخش، مربوط به رابط کاربری است و لایه بک اند (Back-End) که برنامه‌نویسی انجام شده در این بخش، مربوط به پشت صحنه است و کاربر به صورت مستقیم آن را حس نمی‌کند؛ اما نتیجه اجرای کدهای نوشته شده در بک اند، به کاربر نمایش داده می‌شود.

به بیان دقیق‌تر، فرانت اند جایی است که کاربر در آنجا کاری را باید انجام دهد.

به طور مثال، فرمی را پر می‌کند، این اطلاعات از طریق فرانت‌اند به بک‌اند ارسال شده و در بک‌اند پردازش می‌شوند و نتیجه پردازش به فرانت‌اند بازگشت داده شده و در قالب مشخص شده، به کاربر نمایش داده می شود.

زبان‌هایی که در بالا معرفی شدند، مربوط به کدنویسی قسمت Front-End بودند؛ اما به منظور کدنویسی در Back-End، چند زبان وجود دارند که از مهمترین آن‌ها، PHP و ASP.

Net هستند.

همچنین به منظور طراحی سایت‌های پویا، می‌بایست از زبان‌های برنامه‌نویسی PHP و Asp.

NET و جاوا و پایتون استفاده کرد.

زبان برنامه نویسی PHP را می‌توان پر استفاده‌ترین زبان برنامه‌نویسی تحت وب دانست.

تا کنون بیش از 70 درصد وب‌سایت‌ها با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی پیاده‌سازی شده‌اند.

زبان PHP یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور است.

یعنی کدهای نوشته شده بر روی سرور اجرا شده و نتیجه خروجی برای کاربر ارسال می‌شود.

زبان برنامه‌نویسی PHP یک زبان متن-باز است که در سال 1995 توسط راسموس لردورف ایجاد شده است.

این زبان برنامه‌نویسی به دلیل متن-باز و همین‌طور رایگان بودن، مورد اقبال افراد زیادی قرار گرفت و توسعه‌های فراوانی نیز بر روی این زبان برنامه‌نویسی ارائه شده است.

از این زبان برنامه‌نویسی به منظور توسعه برنامه‌های تحت وب زیادی استفاده شده است که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: همچنین بسیاری از وب‌سایت‌های مطرح دنیا مانند مانند شبکه اجتماعی فیسبوک و دایر‌ه‌المعارف ویکی پدیا، دست کم در نسخه ابتدایی خود با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی راه‌اندازی شده‌اند.

مزایای استفاده از PHP در زمینه طراحی وب‌سایت: زبان ASP.

net از جمله زبان‌های برنامه نویسی مطرح است که در زمینه برنامه‌نویسی وب کاربرد دارد.

این زبان برنامه‌نویسی که نسخه توسعه‌یافته زبان ASP است توسط شرکت مایکروسافت و همینطور در چارچوب نرم افزاری Net.

ارائه شده است تا کاربرانی که از زبان‌های برنامه نویسی Net.

استفاده می‌کنند، بتوانند با استفاده از همین دستورات و زبان‌ها، وب‌سایت و برنامه‌های تحت وب ایجاد کنند.

طراحی وب سایت نیز به زبان برنامه نویسی ASP.

Net بسیار ساده است.

کافی است تا شما به یکی از زبان‌های برنامه نویسی VB.

Net و یا C#.

Net آشنایی داشته باشید و همین‌طور به دستورات خود زبان Asp.

Net نیز آشنایی داشته باشید.

مزیت برنامه نویسی به زبان ASP.

Net این است که وب‌سایت‌های طراحی شده با این زبان، در محیط ویژوال استودیو پیاده‌سازی می‌شوند و تمامی ابزارهای مورد نیاز برای طراحی رابط کاربری و همینطور کدنویسی در دسترس است.

شما می‌توانید یک صفحه را به عنوان صفحه والد ایجاد کنید و همه طراحی‌های مشترک را در این صفحه انجام داده و بقیه صفحات را به عنوان صفحه فرزند، تعریف کنید تا این خصوصیات را به ارث برند.

مزایای طراحی وب سایت با استفاده از ASP.

Net در زمینه طراحی وب: زبان برنامه نویسی پایتون، از جمله زبان‌های برنامه‌نویسی نوظهور است که این امکان را به کاربر می‌دهد تا برای پلتفرم‌های مختلف ویندوز و وب، برنامه‌های مختلفی را آماده کند.

زبان پایتون به صورت پیش‌فرض امکان برنامه‌نویسی تحت وب را ندارد؛ اما با استفاده از فریمورک یا چارچوب جنگو، شما می‌توانید برنامه‌های تحت وب را در زبان پایتون پیاده‌سازی کنید.

JSP سرواژه کلمات Java Server Page است که توسط شرکت SUN ارائه شده است.

با استفاده از این فناوری شما می‌توانید به کمک کلیدواژه های ارائه شده، از قطعه کدهای جاوا در صفحات وب خود استفاده کنید.

این کار به شما کمک می کند تا وب‌سایت‌های پویا راه‌اندازی کنید.

کلید واژه های JSP، در زمینه‌های مختلفی در دسترس هستند و شما می‌توانید به کمک این کلید واژه ها قسمت‌های مختلف وبسایت خود را مانند مدیریت ارتباط با پایگاه‌داده و تبادل اطلاعات، بررسی رویدادهای مختلف و پیاده‌سازی انواع روال‌ها در دسترس داشته باشید و بتوانید بر تمامی قسمت‌های وب‌سایت‌های خود مدیریت کنید.

بعد از بررسی زبان‌های مطرح شده، متوجه می‌شویم که در حال حاضر نیاز به وب‌سایت‌های ایستا زیاد نیست و 99 درصد وب‌سایت‌ها در قالب وب‌سایت‌های پویا راه اندازی شده اند.

اما این به این معنی نیست که شما نیازی به یادگیری زبان های HTML ،CSS، جاوا اسکریپت و jQuery ندارید، بلکه نیاز شما به یادگیری این زبان‌ها همچنان پابرجاست.

در روال طراحی یک سایت، ابتدا ساختار اصلی سایت با استفاده از HTML پیاده‌سازی می شود، سپس با استفاده از CSS، برای این ساختار، مشخص می‌شود که هر کدام از اجزای صفحه با چه شکلی به کاربر نمایش داده شود.

به منظور انجام برخی امور مانند اعتبار سنجی تکمیل صحیح فرم‌ها، نیاز است تا کدنویسی جاوا اسکریپت انجام شود و در صورتی که مایل باشید جلوه تصویری و یا تنظیمات انیمیشنی خاصی برای سایت خود پیاده سازی کنید، نیاز است تا با استفاده از jQuery این کار را انجام دهید.

حال رابط کاربری سایت شما آماده است و به منظور تبدیل سایت خود به یک وبسایت پویا، نیاز است تا با استفاده از زبان های برنامه نویسی مانند PHP، ASP.

Net،JSP و یا فریمورک جنگو، کدنویسی مورد نظر را انجام دهید.

اگر این نوشته برای شما مفید بوده است، پیشنهاد می‌کنیم موارد زیر را نیز مطالعه نمایید: این مطلب با حمایت «تایپو» نوشته شده است.

تایپو کاملترین سامانه هوشمند آموزش تایپ ده انگشتی در ایران است که دوست دارد شما را تبدیل به یک تایپیست حرفه‌ای کند.

این سامانه با استفاده از بهترین و موثرترین روش‌های آموزشی و گیمیفیکیشن در کمترین زمان ممکن و با لذت خاصی تایپ ده انگشتی را به شما آموزش داده و شما را عاشق تایپ کردن می‌کند.

همچنین در بخش تست سرعت تایپ، می‌توانید سرعت تایپ خود را تست کرده و آمار جالبی را مشاهده کنید.

علاوه بر این، در تایپو شما می‌توانید با سایر افراد نیز رقابت کنید.

برای شروع رایگان یادگیری تایپ ده انگشتی و کسب اطلاعات بیشتر بر روی این لینک کلیک کنید.

== بر اساس رای 551 نفر آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بسیار عالی و جامع … جواب همه‌ی سوالامو گرفتم خیلی ممنونم از شما HTML، اولین زبان برنامه‌نویسی وب تیتر جالبیه! بسیار عالی و جامع و طبق بندی شده بود.

خیلی خیلی ممنوم از شما عالی بود متشکرم mamnon mofid bod خیلی مطالب کاملی در مورد برنامه نویسی بیان کردید و امید وارم با همین قدرت ادامه بدید ونیاز های دانشجویان را کامل کنید فوق العاده بود مطلب ارائه شده برای من خیلی مفید بود.

سپاسگزارم.

با سلام، ابتدا لازم است به خاطر بیان این مطلب از شما تشکر کنم.

پیشنهاد میکنم مطالب عرضه شده در قالب یک نمودار ارائه شده و گزینه های پیشنهادی در آن نمایش یابد.

برای مثال در قسمت برنامه نویسی با چند شاخه نمایش دهید که کاربر می تواند چه انتخاب هایی داشته باشد.

با سپاس فراوان php خیلی قوی و اسونه… ولی وقت میگیره… مثلا میخوای وقتی که با Select اسم یک استان رو انتخاب کردی لیست شهرهای اون استان بیاد… باید از ajax “جی‌کوئری” استفاده کنی.

.

در حالی که “دات‌نت” در رویداد “change” می‌تونی کد نویسی کنی که لیست شهرها رو بیاره.

.

و اینکه “ای‌جکس” در “دات‌نت” وجود داره.

.

با تشکر از شما – خیلی خلاصه و مفید بود salam , mamnoon babate etelaate khoobi ke dadin , vali inja be sheddat jaye ” Ruby On Rails ” dide mishe با سلام و تشکر از زحمات کشیده شده جای خالی آموزش طراحی سایت بصورت پروژه محور توی آموزش هاتون احساس می شه.

سلام، تشکر از ارائه دیدگاهتان؛ لطفاً برای مشاهده فهرست آموزش‌های پروژه محور طراحی سایت سیماگر به این لینک رجوع فرمائید.

سلام وعلیکم .

خیلی موفید بود در حالی تعقیب استم.

با سلام خیلی برای من مفید بود بسیار سپاسگذارم استفاده کردم.

مفید بود و در عین حال به زبان کاملا ساده.

مفید و مختصر بود .

بسیار ممنون با سلام بی نهایت ممنون از توضیحات گویا و روانتون سلام! بینهایت ممنون وسپاس بابت توضیحات کاملی که در مورد زبانهای مختلف برنامه نویسی وب ارائه دادید!سیماگریهای بزرگوار ،دست مریزاد! سلام.

بسیار روان و عالی توضیح دادین.

ممنون.

سلام .

ممنون از اطلاعات مفیدتون .

من مهندس الکترونیک هستم و حدود ۱۵ سال هستش که برنامه نویسی میکروکنترلر انجام میدم و تا حالا به جز یه وب سرور که رو میکرو ساختم تجربه دیگه ای برای وب نویسی ندارم.

در حال حاضر یه ایده ای دارم و میخام شروع کنم به ساختنش سوالم اینه که برای ساختن چیزی مث فیس بوک چقدر تجربه و تخصص لازمه و چند نفر باید روش کار کنن البته با توجه به اینکه تو استپ اول زاکربرگ تنها شروع کرد ولی برا من که سواد زیادی ندارم چجوری پلن بزارم که بتونم انجام بدم سلام.

تشکر به خاطر این مقاله مفید.

درود بر شما ممنون سلام.

اطلاعات خیلی خوبی بود.

ممنون سلام استادمون یه سایتی از ما خواسته با محیط ویژوال استادیو میخواستم یه راهنمایی کنید چون ما قبلا با محیط drim weaver کارکردیم سلام و ممنون.

بسیار مرتب و منسجم بود.

سلام مفید بود نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند * سازمان علمی و آموزشی «سیماگر» (سیماگر) از قدیمی‌ترین وب‌سایت‌های یادگیری آنلاین است که توانسته طی بیش از ده سال فعالیت خود بالغ بر ۱۲۰۰۰ ساعت آموزش ویدیویی در قالب فراتر از ۲۰۰۰ عنوان علمی، مهارتی و کاربردی را منتشر کند و به بزرگترین پلتفرم آموزشی ایران مبدل شود.

سیماگر با پایبندی به شعار «دانش در دسترس همه، همیشه و همه جا» با همکاری بیش از ۱۸۰۰ مدرس برجسته در زمینه‌های علمی گوناگون از جمله آمار و داده‌کاوی، هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی، طراحی و گرافیک کامپیوتری، آموزش‌های دانشگاهی و تخصصی، آموزش نرم‌افزارهای گوناگون، دروس رسمی دبیرستان و پیش دانشگاهی، آموزش‌های دانش‌آموزی و نوجوانان، آموزش زبان‌های خارجی، مهندسی برق، الکترونیک و رباتیک، مهندسی کنترل، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی معماری و مهندسی عمران توانسته بستری را فراهم کند تا افراد با شرایط مختلف زمانی، مکانی و جسمانی بتوانند با بهره‌گیری از آموزش‌های با کیفیت، به روز و مهارت‌محور همواره به یادگیری بپردازند.

شما هم با پیوستن به جمع بزرگ و بالغ بر ۶۰۰ هزار نفری دانشجویان و دانش‌آموزان سیماگر و با بهره‌گیری از آموزش‌های آن، می‌توانید تجربه‌ای متفاوت از علم و مهارت‌آموزی داشته باشید.

مشاهده بیشتر کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله سیماگر تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

© سیماگر ۱۳۹۹.

تمامی حقوق محفوظ است.

image
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

ارتباط با ما

image

شرکت سیماگر یک شرکت معتبر نرم افزاری در زمینه تولید نرم افزار، طراحی سایت، سئو سایت، نرم افزار های حرفه ای تحت وب توزیع شده، برندینگ و تبلیغات ، بازاریابی از جمله دیجیتال مارکتینگ میباشد که نشان از توان عملیاتی این شرکت در ارائه خدمات میباشد. ما در تلاش هستیم تا با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی که امروزه مردم کشور عزیزمان ایران با آن دست و پنجه نرم میکنند با ارائه کار با کیفیت و قیمت مناسب باعث رضایت مندی مشتریان عزیزمان شویم و به عنوان مسئولیت اجتماعی خودمان سهمی در رونق کسب و کار های کشورمان داشته باشیم.

جهت مشاوره و استعلام قیمت میتوانید از طریق شماره تلفن های زیر به صورت مستقیم با ما در ارتباط باشید

نمونه کارها

shape
shape
shape
shape

انواع خدمات

image
map